مجله آفتابیش

فتوسل چیست؟ کاربرد و آموزش نصب + فیلم

نصب فتوسل 12 ولت

فتوسل چیست؟

فتوسل دارای سنسور مقاومت وابسته به نور یا  LDR (مخفف عبارت Light Dependent Resistor) است. به عبارت دیگر فتوسل یک نوع مقاومت نوری است که با تغییر مقدار نور در محیط، ولتاژی را تولید می‌کند و این ولتاژ را به یک رله فرمان می‌دهد. این فرمان  مدارهای برق را قطع یا وصل می‌کند.

از فتوسل برای روشن کردن اتوماتیک لامپ‌ها، چراغ‌های خودرو، سنسورهای تشخیص دود و اعلام حریق، سنسورهای بسته نشدن درب‌ها و هر وسیله برقی دیگر استفاده می‌شود.

تجهیز فتوسل از یک جسم نیمه هادی با مقاومت بالا تولید شده که به نور حساس است و به روشن و تاریک شدن محیط واکنش نشان می‌دهد. این تجهیز از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن ماده‌ای به نام Cadmium sulphide است. در هنگامی که این ماده در برابر نور کم قرار بگیرد، مقاومتش بالا می‌رود و برعکس زمانی که نور زیاد باشد، مقاومت آن کاهش می‌یابد. ماژول فتوسل یکی دیگر از اجزای این تجهیز است که از آن برای اندازه‌گیری شدت نور استفاده می‌شود و علاوه بر آن، وجود نور را نیز مشخص می‌کند. فتوسل در روز از طریق نوری که وجود دارد، ولتاژی تولید می‌کند که با فرستادن آن به رله، فرمان قطع مدار لامپ و خاموش شدن آن صادر می‌شود. در شب این نور وجود ندارد، در نتیجه ولتاژی هم تولید نمی‌شود که به رله و در نهایت وسیله برقی فرمان خاموش شدن بدهد. این فتوسل سبب روشن شدن لامپ (یا هر وسیله برقی مورد نظر)  در شب و محیط‌های تاریک می‌شود.

ویدیو آموزش راه اندازی فتوسل ۱۲ ولت DC

برای مشاهده اطلاعات بیشتر و سفارش اینترنتی انواع فتوسل ۱۲ و ۲۲۰ ولت اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *